N Y H E D S B R E V  
 

Velkommen til Hylleholt Kirkes nyhedsbrev

Vinter

Sov du lille dun så fin
endnu er det vinter.
Endnu sover birk og lind,
roser, hyacinter.
Endnu er der langt til vår,
inden rønnen blomster får.
Sov du lille gæsling
det er endnu vinter.

Tekst: Z. Topelius
Dansk tekst: Lise Stephensen

Kom og hør hvad der rør sig i din kirke!

Sidst på måneden er der endnu et spændende foredrag i Erindringsværkstedet. Og så fejrer vi Kyndelmisse ugen efter. Kyndelmisse er en fordanskning af det latinske candalarum misa, der betyder lysenes messe.

Klik dig ind på de forskellige begivenheder for at læse mere.

Ifm. den nye persondataforordning kan vi oplyse, at du modtager dette månedsbrev, fordi du på et tidspunkt har tilmeldt dig ordningen. Hvis du ikke længere ønsker, at vi opbevarer din mailadresse, kan du afmelde månedsbrevet nederst på denne mail.

 
 
 
2. søndag efter helligtrekonger - højmesse, 19. januar.
 
v/ Erik Grønvall Kempfner. Kl. 10.30 - 11.30. Dette hellige evangelium skriver evangelisten Johannes: Jesus kom da til en by i Samaria, der hed Sykar, i nærheden af det stykke jord, Jakob gav sin søn Josef. Dér var Jakobskilden. Træt af vandringen satte Jesus sig så ved kilden; det var ved den sjette time. En samaritansk kvinde kom for at hente vand. Jesus sagde til hende: »Giv mig noget at drikke.« Hans disciple var nemlig gået ind til byen for at købe mad. Den samaritanske kvinde sagde til ham: »Hvordan kan du, en jøde, bede mig, en samaritansk kvinde, om noget at drikke?« – jøder vil nemlig ikke have med samaritanere at gøre. Jesus svarede hende: »Hvis du kendte Guds gave og vidste, hvem det er, der siger til dig: Giv mig noget at drikke, så ville du have bedt ham, og han ville have givet dig levende vand.«
 
Se mere
 
 
3. søndag efter helligtrekonger - højmesse, 26. januar.
 
v/ Erik Grønvall Kempfner. Kl. 10.30 - 11.30. Dette hellige evangelium skriver evangelisten Lukas: Apostlene sagde til Herren: »Giv os en større tro!« Herren svarede: »Havde I en tro som et sennepsfrø, kunne I sige til dette morbærtræ: Ryk dig op med rode, og plant dig i havet! og det ville adlyde jer. Hvis en af jer har en tjener, som pløjer eller er hyrde, vil han så sige til ham, når han kommer hjem fra marken: Kom straks og sæt dig til bords? Vil han ikke tværtimod sige: Lav mad til mig og bind kjortlen op om dig og vart mig op, mens jeg spiser og drikker; bagefter kan du selv spise og drikke. Mon han takker tjeneren, fordi han gjorde det, han har fået besked på? Således også I: Når I har gjort alt det, I har fået besked på, skal I sige: Vi er unyttige tjenere, vi har kun gjort, hvad vi skulle gøre.«
 
Se mere
 
 
Torsdag d. 30. januar: kl. 14.00 -16.00. “Kaj Munk” v/Hans Jørgen Møller – tidl. forstander på Marielyst højskole “Hvad var det dog der skete” – bag om digterpræsten Kaj Munk.
 
Hvad var det, der drev digterpræsten Kaj Munk til at vedblive at tale Hitler midt imod? Søgte han bevidst sit eget martyrium – eller var der andet på spil? Vi får hele historien om den sammensatte person, som først nu for alvor er ved at blive rehabiliteret.
 
Se mere
 
 
Sidste søndag efter helligtrekonger - højmesse, 2. februar.
 
v/ Erik Grønvall Kempfner. Kl. 10.30 - 11.30. Dette hellige evangelium skriver evangelisten Johannes: Jesus svarede disciplene: »Timen er kommet, da Menneskesønnen skal herliggøres. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold. Den, der elsker sit liv, mister det, og den, der hader sit liv i denne verden, skal bevare det til evigt liv. Den, der tjener mig, skal følge mig, og hvor jeg er, dér skal også min tjener være. Den, der tjener mig, ham skal Faderen ære. Nu er min sjæl i oprør, og hvad skal jeg sige? Fader, frels mig fra denne time? Nej, det er derfor, jeg er nået til denne time. Fader, herliggør dit navn!« Da lød der en røst fra himlen: »Jeg har herliggjort det, og jeg vil atter herliggøre det.« Folkeskaren, som stod der og hørte det, sagde, at det var torden. Andre sagde: »En engel talte til ham.« Jesus sagde til dem: »Den røst lød ikke for min skyld, men for jeres skyld. Nu fældes der dom over denne verden, nu skal denne verdens fyrste jages ud. Og når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig.« Det sagde han og betegnede dermed, hvordan han skulle dø.
 
Se mere
 
 
Kyndelmisse- musikgudstjeneste, 5. februar.
 
Onsdag den 5. februar bydes lyset velkomment med en musikgudstjeneste i Hylleholt Kirke kl. 19.00, hvor RoKoGo-koret vil medvirke og løfte gudstjenesten med masser af dejlig sang. Kyndelmisse er en fordanskning af det latinske candalarum misa, der betyder lysenes messe. Historisk set er kyndelmisse blevet markeret som dagen, hvor halvdelen af vinterhalvåret mellem den 1. november og den 1. maj er gået. Folkeligt gik dagen førhen under navnet Kjørmes Knud. Men kirkeligt set er det dagen for Marias renselse, hvor hun tog den 40 dage gamle Jesus med i det jødiske tempel. I templet tager en gammel mand ved navn Simeon Jesus i sine arme. Simeon har af Helligånden fået at vide, at han ikke skal dø, før han har set Herrens salvede, altså Kristus. Nu, hvor han har set Jesus, bryder han ud i en takkesang til Gud. Han forstår nemlig, at Jesus ikke bare er et almindeligt barn, men Kristus.
 
Se mere
Du modtager denne email fordi
du tilmeldte dig via vores hjemmeside

Se nyhedsbrevet online Tryk her


Afmeld? klik her så forstyrrer vi dig ikke igen.

Accepter cookies fra dette website

Dette website bruger cookies til at følge din adfærd og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies i dine browserinstillinger

Jeg accepterer ikke cookies Jeg accepterer kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies